Oculus Rift, De Nieuwe Ster

Ik heb onlangs een Oculus Rift-headset in mijn woonkamer geïnstalleerd en heb vrienden en familie uitgenodigd om voor de eerste keer virtual reality te ervaren. Het is opwindend om te zien hoe mensen met vreugde (en soms teleurstelling) reageren op virtuele ruimtes die ik moeilijk heb kunnen beschrijven.

Dat gevoel maakt snel plaats voor een ongemakkelijke wachttijd. Met headsets van hoge kwaliteit rond de $ 600 investeren niet veel mensen in een tweede headset. Die wachttijd eindigde toen ik Keep Talking and Nobody Explodes ontdekte, een spel van Steel Crate Games.

Het Spel Op De VR Headset

Het heeft een eenvoudig uitgangspunt: de persoon die de VR-headset draagt, ziet een bom in verschillende modules. Elke module is een puzzel die alleen kan worden opgelost met de handleiding van de mensen die de headset niet dragen, maar ze kunnen de bom niet zien.

De persoon die de headset draagt, beschrijft elke puzzel en volgt dan de instructies van de mensen met de handleiding. Oculus heeft zijn Touch-controllers nog niet verzonden, waardoor je je handen op een meer natuurlijke manier door de lucht kunt bewegen, dus manipuleer je op dit moment de bom met een Xbox-controller.

Het is snel en hilarisch. Mijn handpalmen zweten elke keer dat ik in de headset zit en beschrijven de kleur van de draden en de vorm van vreemde symbolen. Knoei te vaak, of wacht te lang, en de bom ontploft.

Wat Inspireerde De Makers Van De VR Game

De makers van het spel werden geïnspireerd om het spel te maken tijdens een hackathon, waar zo weinig mensen hun VR-headset voor vroege editie wilden proberen, dat ze uiteindelijk een demostation instelden. De handeling om iemand te laten zien hoe je een VR-headset moet gebruiken, voelt eigenlijk heel erg aan bij het spel: het uitleggen hoe je iets fysieks kunt doen aan iemand die je niet echt kan zien. Ze waren ook geïnspireerd door een aflevering van Archer waarbij de personages een bom op een blimp onschadelijk maken met aanwijzingen die via de radio worden verzonden.

Is Het Een Multiplayer-Game?

Het wordt een asymmetrisch multiplayer-spel genoemd en het genre is al langer dan de virtuele realiteit. Ontwikkelaar Brian Fetter denkt dat er meer games in het genre verschijnen, maar dat dit niet per se het antwoord is op het soms isolerende effect van de VR. Hij zou liever meer headsets zien in meer huizen, omdat hij ervan overtuigd is dat het plaatsen van mensen over de hele wereld in dezelfde ruimte de meer significante kracht van VR is.

Zorgt VR Voor Een Antisociale Sfeer?

“We werden altijd gevraagd of VR een antisociale technologie is”, zegt Fetter. “Maar ik heb het eigenlijk het tegenovergestelde gezien. Ik denk dat het veel meer sociale mogelijkheden toevoegt dan de meeste multiplayer-games tegenwoordig doen. Er is een gevoel van een andere persoon dat je niet krijgt als je alleen maar stemcommunicatie doet. “

Maar we hebben altijd gezelschapsspellen nodig. Terwijl Super Smash Bros. misschien een nostalgische loting heeft, exploiteert Keep Talking and Nobody Explodes de hilariteit van het isoleren van iemand die bij je in de kamer is. Geef mij de schuld niet als uw vrienden verslaafd raken en uw huis niet verlaten.